051-9101-3350
051-9101-3350
info@hydropsh.com

بغل گیربکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بغل گیربکس
فهرست مطالب

بغل گیربکس چیست؟

بغل گیربکس (PTO) قدرت مکانیکی موتور را به قطعه دیگری از تجهیزات منتقل می‎کند. این اجازه می‌دهد تا قدرت در سراسر تجهیزات برای انتقال انرژی حرکت کند، حتی اگر خود موتور نباشد.

بغل گیربکسی

نحوه کارکرد و کاربردهای بغل گیربکس

در اثر کار بغل گیربکس، قدرت چرخشی حاصل از چرخش به چیزی تبدیل می‎شود که به عنوان نیروی هیدرولیک شناخته می‌شود. این به عنوان قدرت سیال نیز شناخته شده است و از طریق یک سیستم تحت فشار کنترل می‎شود. حرکت چرخشی باعث افزایش فشار در میل لنگ می‌شود و می‌توان از نیرو برای اهداف مختلف در حین افزایش استفاده کرد.

برخی از کاربردهایی که ممکن است از آن استفاده کنید عبارتند از:

  1. – راندمان موتور بیشتر
  2. – هیدرولیک را برای بالا بردن یا پایین آوردن تخت کمپرسی کنترل می‎کند
  3. – برای یدک کشی وسایل نقلیه استفاده می‎شود
  4. – پمپ آب را برای پاشیدن از طریق شلنگ اجرا می‎کند

سایر کاربردهای بغل گیربکس

پی تی او کاربردهای زیادی از جمله در وسایل نقلیه تجاری و تجهیزات کشاورزی دارد. در ارائه نوآوری‏ های بغل گیربکس به عرصه تولید، عمدتاٌ از نبوغ کشاورزان حاصل شده است. برای مثال موتور تراکتور از PTO برای کار با چکش یا سایر تجهیزات استفاده می‏کند.

برخی از برنامه‎های کاربردی دیگری که در آنها PTO بکار می‏رود عبارتند از:

  • چوب خرد کن
  • یونجه‌گیر
  • دروگرها
  • بازوهای مکانیکی
  • پمپ‎های آب

انواع قدرت بغل گیربکس

در سال‌های گذشته، بغل گیربکس با استفاده از یک درایو تسمه، پنوماتیک مانند هوای تخلیه و اتصالات محور محرک کار می‌کرد. در حالی که امروزه در اکثر شرایط، PTO با یک گیربکس دنده‎ای عمل می‎کند. با این حال، شما هنوز سه روش متداول PTO را در بازار ماشین‎های متحرک در دسترس دارید:

  • سبک موتور محور میل لنگ
  • سبک تراکتوری
  • سبک انتقال کامیون

سبک موتور محور میل لنگ

سبک میل لنگ محور معمولاً برای پمپ‎های هیدرولیک نصب شده در جلوی کامیون شما استفاده می‎شود. به عنوان مثال، ممکن است از آن برای مخلوط کن سیمان استفاده کنید. شفت کوچک دارای طراحی U-jointed می‎باشد و برای چرخاندن پمپ به جفت یوک متصل می‎شود. به طور معمول، روش میل لنگ محور از نظر فنی به عنوان یکی از PTO‎ها طبقه‎ بندی می‎شود.

واحد های بغل گیربکسی

سبک تراکتوری

شما می‏توانید بغل گیربکس‎ تراکتور را تقریباً به اندازه خود تراکتورها در نزدیکی قسمت پشتی تراکتور ردیابی کنید. تراکتورهایی که با یک گیربکس کار می‎کنند. این شکل از بغل گیربکس‎ فقط زمانی درگیر می‎شود که کلاچ گیربکس را روشن کنید. در واقع، این مکانیسم با گیربکسی جفت می‏شود به طوری که وقتی کلاچ را فشار می‏دهید، PTO ‎کار نمی‎کند.

سبک انتقال کامیون

کامیون‎های کوچک از بغل گیربکس‎ برای هدایت پمپ هیدرولیک بالابر یا وینچ استفاده می‎کنند. در همین حال، بغل گیربکس ‎کامیون در کامیون‌های بزرگ ممکن است ‎برای اهداف مختلف استفاده شوند، اما پمپ‌های هیدرولیک رایج‌ترین آنها هستند و برای بارگیری و تخلیه انواع محموله‌ها مورد استفاده قرار می‎گیرند. برای انتقال بزرگتر، ممکن است دو تا سه مورد از اینها را داشته باشید تا به ارائه هر انتقال کمک کنند. در این مورد باید اجازه دهید کلاچ معمولی بیرون بیاید تا شفت خروجی بچرخد.

بغل گیربکس چه کاری انجام می دهد؟

در بغل گیربکس قدرت چرخشی به نیروی هیدرولیک تبدیل می‎شود و با تبدیل به نیروی هیدرولیک، می‎تواند اتصالات هیدرولیکی مانند ماشین‌های چمن‌زن نوسانی، پنبه‌گیر، بیل‌گرد، پمپ‌های موتور آتش نشانی و کامیون‌های کمپرسی را به کار بیاندازد. دسترسی اغلب از طریق یک پمپ مکانیکی، الکتریکی یا هیدرولیک انجام می‏شود و موتور بسته به نیاز، نیرو را به نیروی مکانیکی یا نیروی چرخشی تبدیل می‎کند.

واحدهای بغل گیربکس

واحدهای بغل گیربکس شامل یک مجموعه کلاچ کامل با شفت و یاتاقان‎های نصب شده در محفظه چدنی برای نصب آسان موتور می‎باشند.

بغل گیربکس‎های مکانیکی که در اندازه‌هایی تا 533 میلی‌متر (SAE 21) موجود هستند، برای بسیاری از تأسیسات محرک اولیه ایده‌آل هستند. نسخه‌های فعال‌شده از راه دور برای عملکرد ایمن‌تر، آسان‌تر و انعطاف‌پذیرتر بیشتر در طراحی تجهیزات موجود هستند.

یک حاشیه قدرت اضافی

ظرفیت واقعی گشتاور طراحی کلاچ‎های مورد استفاده در این بغل گیربکس ‏ها، بیش از توان ذکر شده است. این، به PTO امکان می‎دهد تا برای مقاومت در برابر اضافه بار گشتاور موقت به طور مناسب تنظیم شود. گشتاور نامی را می‎توان در حین لغزش متوسط در دوره‏های کوتاه، بدون آسیب دائمی منتقل کرد.

انواع مختلف و کاربردهای صنعتی بغل گیربکس

اگرچه انواع بغل گیربکس‏ ها عملکرد کلی یکسانی را انجام می‎دهند با این حال از لحاظ انتقال نیرو از محور محرک اولیه به یک محور درایو ثانویه برای یک جزء محرک، انواع مختلف PTO وجود دارد که هر کدام کاربردهای صنعتی خاصی را ارائه می‎دهند.

  1. نوع مکانیکی بدون پیلوت

ویژگی متمایز این نوع بغل گیربکس حذف بلبرینگ پیلوت است. مزایای این ویژگی؛ افزایش ظرفیت بار جانبی، افزایش زمان کار و عمر موتور، و نصب سریع‏تر و آسان‎تر است. کاربردهای صنعتی PTO مکانیکی بدون پیلوت عبارتند از:

  • چیپرها
  • آسیاب‎های آسفالت
  • پمپ‎های آبیاری
  • واتر بلاسترها

طیف گسترده‎ای از دیگر کاربردهای صنعتی/ساختمانی سنگین

بغل گیربکسی مکانیکی بدون پیلوت

  1. نوع مکانیکی

این نوع بغل گیربکس چرخ فلایویل، برای استفاده از بار درونی یا جانبی کاربرد دارد. این شامل یک بلبرینگ پیلوت آب‎بندی شده است که از یک کلاچ دستی با اهرم استفاده می‏کند. مزیت این نوع PTO نصب ساده است که زمان خرابی و نیازهای تعمیر و نگهداری را به حداقل می‎رساند. این نوع بیشتر برای موارد زیر اعمال می‎شود:

  • پکیج های موتور
  • جک‏های پمپ
  • پمپ‏های آبیاری
  • چوب خرد کن
  1. نوع 1

این یک نوع پرتاب قدرت ناهموار و با ظرفیت بالا است که در طیف وسیعی از عملکردهای صنعتی استفاده می‎شود. مشخصه این نوع PTO، نوارهای بین رولر بلبرینگ‎های کروی سنگین است که برای استفاده در بارهای سنگین طراحی شده‎اند. این آرایش بلبرینگ آسیب ناشی از بارگیری میل لنگ را کاهش می‎دهد. از رایج‎ترین کاربردهای PTO نوع 1 عبارتند از:

  • پمپ ‎های آب
  • لایروبی
  • سنگ شکن

PTO مکانیکی

ایمنی: مراقب نحوه استفاده از آن باشید

هنگام استفاده از بغل گیربکس باید احتیاط کنید زیرا در صورت استفاده نادرست، می‏تواند باعث معلولیت یا مرگ شود. PTO ‎ها می‏توانند به سرعت 16 تا 19 چرخش در هر ثانیه دست یابند، اما این سرعت می‎تواند فوق‎العاده خطرناک باشد.

حفاظ‌های ماشین اغلب این قسمت از موتور را برای محافظت از شما می‌پوشانند، اما این می‌تواند باعث آسیب در حین برداشتن جهت تعمیر و نگهداری شود. شما همچنین باید مراقب کودکان کوچک باشید زیرا یک PTO در حال چرخش بدون محافظ می‏تواند باعث شود که آنها بخواهند با آن بازی کنند. نتایج، با این حال، می‎تواند ترسناک باشد.

هنگام کار با PTO، چند چیز دارید که می‎تواند شما را ایمن نگه دارد. اول اینکه همیشه لباس‎های اندامی بپوشید تا در آن درگیر شود. دوم، بند‎های کشی خود را از سویشرت‏ها بردارید زیرا در صورت گیرکردن در آن می‎تواند خطرناک باشد.

به همین واسطه همیشه در اطراف بغل گیربکس قدم بزنید و هرگز از روی PTO عبور نکنید، زیرا می‏تواند بسیار خطرناک باشد. متأسفانه PTO ها به ایجاد صدمات و مرگ شهرت دارند. هرگز به هر دلیلی نباید آنها را دست کم بگیرید. هر زمان که با این چیزها کار می‎کنید باید بسیار احتیاط کنید.

در نهایت، برای خرید و اطلاع از انواع قیمت بغل گیربکس میتوانید از محصولات ما بازدید کنید

 

ممنون از دیدگاه شما
Picture of مهندس خاکشور
مهندس خاکشور
اشتراک گذاری
5/5
دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

الان در دفتر هستیم با ما تماس بگیرید!

شماره تماس3350-9101-051

پست الکترونیکیinfo@hydropsh.com

مشاوره تلفنی رایگان

همین الان، اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.