051-9101-3350
051-9101-3350
info@hydropsh.com

همه چیز درباره فیلتر روغن هیدرولیک

نمودار فیلتر روغن
فهرست مطالب

فیلتر روغن هیدرولیک یکی از اجزای کلیدی سیستم هیدرولیک خودروها و ماشین آلات صنعتی است. هدف از استفاده از این فیلتر، جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به داخل سیستم هیدرولیک است که می‌تواند باعث خرابی و نقصان در عملکرد اجزای سیستم شود. در این مطلب، به بررسی انواع فیلتر روغن هیدرولیک، نحوه عملکرد آن‌ها، نحوه نصب و تعویض و همچنین راهکارهایی برای افزایش عمر مفید فیلتر روغن هیدرولیک می‌پردازیم.

نمودار فیلتر روغن
نمودار فیلتر روغن

انواع فیلتر روغن هیدرولیک

فیلتر روغن هیدرولیک به دو صورت خارجی و داخلی تولید می‌شود. فیلترهای خارجی، در محل قرارگیری موتور یا مکانیزم هیدرولیک، بر روی خطوط روغن نصب می‌شوند. این فیلترها از دو بخش محافظتی و فیلترشونده تشکیل شده‌اند که بخش محافظتی به‌عنوان پوششی برای بخش فیلترشونده عمل می‌کند. بخش محافظتی از پلی استر، پارچه یا فلز ساخته می‌شود و از پوسته فیلتر جدا نیست.

فیلترهای داخلی، در داخل مکانیزم‌های هیدرولیکی نصب می‌شوند و برای تصفیه روغن به‌کار می‌روند. این فیلترها شامل بخش فیلترشونده و بخش بایپس هستند. بخش فیلترشونده از چند لایه فیلتر شامل کاغذ، پارچه و شبکه‌های فلزی ساخته شده است و تصفیه‌کننده روغن است. بخش بایپس نیز به‌صورت یک شیر ایمنی عمل می‌کند و درصورت بارگذاری زیاد بر روی فیلتر، روغن را به‌صورت مستقیم به خطوط هیدرولیکی انتقال می‌دهد.

نحوه عملکرد فیلتر روغن هیدرولیک

فیلتر روغن هیدرولیک در کار خود از پدیده‌های فیزیکی مانند جذب، سانتریفوژ و غربالگری استفاده می‌کند. در بخش فیلترشونده، پارچه و شبکه‌های فلزی، ذرات آلاینده را به‌صورت مکانیکی از روغن جدا می‌کنند. در بخش بایپس، فیلتر روغن هنگامی که ذرات آلاینده بسیاری شده و روغن را به‌درستی تصفیه نمی‌کند، به‌صورت خودکار از خطوط روغن جدا شده و جریان روغن را به خطوط هیدرولیکی انتقال می‌دهد.

فیلتر روغن
فیلتر روغن

نحوه نصب و تعویض فیلتر روغن هیدرولیک

نصب و تعویض فیلتر روغن هیدرولیک باید توسط فنی‌حرفه‌ای انجام شود. در صورتی که نصب نادرست انجام شود، می‌تواند باعث خرابی سیستم هیدرولیک و کاهش عمر مفید فیلتر روغن شود. نصب و تعویض فیلتر روغن هیدرولیک باید با رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده سیستم هیدرولیک و فیلتر انجام شود. در برخی از سیستم‌های هیدرولیکی، باید فیلتر روغن هر 100 ساعت، برخی دیگر هر 500 ساعت و برخی هم هر 1000 ساعت تعویض شود.

راهکارهایی برای افزایش عمر مفید فیلتر روغن هیدرولیک

برای افزایش عمر مفید فیلتر روغن هیدرولیک، باید از کیفیت روغن مناسب استفاده شود. روغن با کیفیت پایداری بیشتری دارد و در مقابل آلودگی و اکسیداسیون مقاوم است. همچنین، برای جلوگیری از بارگذاری زیاد بر روی فیلتر روغن هیدرولیک، باید از اندازه مناسب فیلتر استفاده شود و بر اساس دستورالعمل‌های تولیدکننده، تعویض فیلتر را به‌موقع انجام داد.

همچنین، انجام بازرسی‌های دوره‌ای بر روی فیلتر روغن هیدرولیک و بررسی وضعیت آن، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به افزایش عمر مفید فیلتر کمک کند. در صورتی که فیلتر روغن هیدرولیک به‌درستی تعویض نشود یا در مقابل آلودگی و خرابی بیشتر سیستم هیدرولیک مقاوم نباشد، می‌تواند باعث افت کیفیت عملکرد و کاهش عمر مفید سیستم هیدرولیک شود.

نتیجه گیری

فیلتر روغن هیدرولیک یکی از اجزای اصلی سیستم هیدرولیک است که برای حفظ کیفیت روغن و جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به خطوط هیدرولیکی باید به‌درستی تعویض و نصب شود. با رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده فیلتر و سیستم هیدرولیک، و استفاده از روغن با کیفیت، می‌توان عمر مفید فیلتر روغن هیدرولیک را افزایش داد و خرابی و کاهش عمر مفید سیستم هیدرولیک را جلوگیری کرد.

 

امتیاز بدهید
Picture of مهندس خاکشور
مهندس خاکشور
اشتراک گذاری
5/5
دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

الان در دفتر هستیم با ما تماس بگیرید!

شماره تماس3350-9101-051

پست الکترونیکیinfo@hydropsh.com

مشاوره تلفنی رایگان

همین الان، اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.